Sunday, April 27, 2008

Hus

Vi har gjort unna en del høflighetsvisitter og delvis tårevåte avskjeder de siste dagene (skal komme tilbake til det), og en ting som slår meg er hvor forskjellige husene til folk er.

Vi har det vanlige arabiske fenomenet med at det ser helt falleferdig ut på utsiden, mens inne er det gipsornamenter i taket, lysekroner og skikkelig stylede nymotens møbler (eventuelt oldemors skrekksofa i rosa damaskmønster kombinert med innslag i knallturkis nervøs chenille). Alle som har nok rom, har forresten en dagligstue og en gjestestue. Gjestestuen er alltid prikkfri i tilfelle det kommer noe uanmeldt besøk. Det kan ikke ligge en leke på gulvet engang. Jeg synes det er så pussig at når de er SÅ nøye på hvordan det ser ut inne, så hvorfor ikke rydde litt i bakgården også liksom? Jeg aner en "det blir bare møkkete likevel". Vel vel. Dem om det får jeg si.

Ellers har vi vært innom det meste, fra de gamle og rivningsklare (men romslige) oppføringene til egyptiske byggmestere på 70-tallet:



Til den nye, dyre, og nokså trangbodde blokkbebyggelsen hvor vi bor selv. Blokken vår er rett bak de vi ser på bildet her.



Vi var heldige som fant en leilighet i en tre-fire år gammel blokk, for da ble det fremdeles laget rom med litt størrelse. I en del av de andre vi så på først, var det kjøkken uten plass til komfyr eller kjøleskap... eller man hadde soverom uten vinduer, eller rom hvor døren krasjet i veggen på andre siden av rommet når vi åpnet den. Jo, det finnes naturligvis nye blokker med skikkelige rom også, men det blir sånn minst 12 000 NOK per måned for en toroms. Det er svindyrt i et land med gjennomsnittslønn på 5000 NOK i måneden.

Så har vi vært på et par besøk i de eldre firkant-villaene, også fra 70-80 tallet, da Kuwait begynte å bli bygget opp. Og hos to-tre venninner i giganthus. De er helt enooormt store. Svære. Sa jeg at de var store? Jeg snakker oppimot 1000 kvm. Ok, hun ene leier ut halvparten - for hun har faktisk kjøpt huset selv. De andre er av typen kuwaiter som får boligen finansiert av staten. Tomt, bygg og innbo. Hun ene sa forresten, da hun viste meg rundt i de fire-fem stuene: "Ja, jeg gidder jo ikke å kjøpe de ALLER dyreste møblene da - jeg må jo bytte ut alt hvert femte år likevel for at det skal være nytt" :) Jaddadu :)

Her er Maimona på tur i inngangspartiet mellom stue/spisestue/dagligstue. I et hus på fire etasjer, en kjelleretasje og to koner ;)



Nevnte jeg at det var et stort hus?

:P

No comments: