Tuesday, January 27, 2009

Apropos parykk...

Det bildet av Maimona minnet meg om at jeg hadde tenkt å skrive om julebukktradisjonen her i de jærske trakter!

Vi fikk oss nemlig et kultursjokk i romjulen. Nå, *i tilfelle* det er flere som leser her, som IKKE er fra Bergen - eller av andre grunner ikke går julebukk på samme måten som der i byen, så får jeg forklare det: Vi går julebukk på Nyttårsaften, 31. desember, hverken før eller senere. Ungene, og en del voksne, kler seg ut som det de måtte ønske - gjerne hekser, prinsesser, bjørner, spiderman, babuschkaer, eller hva som måtte falle dem inn. Så går man så langt rundtom i nablolaget som man orker, og synger julesanger i bytte mot godteri, tørre julekaker, mandariner og diverse.

Så - når da den 28. to av naboguttene ringer på døren, står og synger Bæ Bæ Lille Lam ikledd nisseluer og ellers helt vanlige klær, mens de holder fram to tomme plastposer, tror jeg naturligvis at de driver og tuller. De hadde vel tenkt å snike til seg litt ekstrasnop før tiden. "He he he, nei dere får komme tilbake på nyttårsaften. Ha det bra!", sier jeg - og lukker døren.

Da NESTE gruppe unger med nisseluer og plastposer dukker opp, begynner det å demre... "Så flinke dere var å synge da. Hvorfor har dere nisseluer på? Hm?" Rut, en av jentene i gaten, forklarer at de går julebukk selvfølgelig! :o) "Javelja... men det er jo ikke nyttårsaften i dag?" "Nei, her pleier vi å gå julebukk MELLOM julaften og nyttårsaften, og vi kan velge akkurat hvilken dag vi vil".

Gjett om jeg følte meg skikkelig uberteit etter å ha bedt de to guttene om å komme tilbake på nyttårsaften! He he he... Jeg fikk meg en god latter ihvertfall.

Vi smalt sammen noen godteposer fra lageret i skapet som var planlagt å tas i bruk den 31. - og delte ut til Rut og gjengen. Så fikk jeg sendt Ayat og Maryam ned til de to guttene med godteposer til dem også :)

4 comments:

Gry Offernes said...

Takk skal du ha, Vibeke :-) Nå må jeg frem med bildemappen - skal bli kjekt etter 14 dager på jobb med ikkebildeinteressertekolleger!

Flotte bilder du har, forresten. Og krysser fingrene for hus, det kan fort bli en skikkelig god investering nå - dersom man får lån, da...

Tonita said...

Bergenser er jeg ikke, - Sørnorge-nomade født i Halden, - men med fartstid også fra Bergen, - eller i alle fall fra Paradis som den gangen lå ganske så langt utenfor byen. Men - her vi bor er det også fritt fram mellom jul og nyttår for små og store julebukker. Og siden jeg ikke har reagert på besøkelsestiden - kan jeg ikke ha blitt så merket av mitt år som "Bergenser" som 5-åring.

Hanne@home said...

hihi, kan tenke de tenkte godt om deg når du sendte dem vekk:) Her i Haugesund går vi også julebukk mellom jul og nyttår, jeg har faktisk aldri hørt om noen som bare går 31. desember.

hijabinfo said...

Så rare dere er da alle sammen!! He he...