Monday, April 23, 2007

Kuwait vs. Norge

Hver eneste dag møter jeg på enten en hindring eller noe som irriterer meg her, og jeg blir stadig vekk nødt til å minne meg selv på fordelene ved å være her, og at ikke alt er rosenrødt i Norge heller. Por's & con's og kverner i hodet mitt til stadighet, så da kunne det kanskje være en fordel å få satt dette ned på papir.. ehh... tastatur? Blogg? Anyway :D

Været

Været er naturligvis en stooor fordel i Kuwait fra oktober til mars, med sånn ca. 10-20 grader varmere enn Norge til enhver tid. Selv om det blir kaldt her om vinteren, (i år var det faktisk minusgrader om natten), og ingen hus er isolerte overhodet. 10 varmegrader er jo ikke akkurat nevneverdig vinterkulde, men jeg må innrømme at jeg gjerne skulle hatt det litt varmere inne. På den andre siden går det an å kjøpe en varmeovn (det har vi gjort), og nok en fordel er at strøm er avsindig billig her i forhold til Norge. Jeg tror vi betaler noe sånt som maks 100 kr. per måned. For strømforbruk til en familie på fem personer, og en rimelig stor leilighet.

Så har vi været fra april til september da... Da er det ikke like gøyt å være i Kuwait. Når temperaturene kommer over 30 liker jeg ikke så godt å gå ut, og når det blir over 40, da går det ikke an så og si. Jeg har heldigvis aldri vært her mens temperaturen har krøpet oppimot 60... da rømmer vi til Norge. Men den løsningen varer nok ikke evig, tatt i betraktning flybilettprisene her i verden! Neste år må vi gjerne ta til takke med å kjøre noen turer til et shoppingsenter med aircondition, og dra på stranden midt på natten.

Jeg må også innrømme at jeg har fått et romantisk forhold til snø, ha ha... Jeg tar meg selv i å gå og tenke: "Åååå... jeg har så lyst at barna skal få oppleve en skikkelig snøvinter, så kan vi gå ut og ake, og lage snømenn, snølykter og snøengler..." Jeg glemmer visst det at sånne vintre har ikke jeg opplevd selv, siden tja... 1987 omtrent? Mens de fleste har bestått av isregn, kald vind, slaps, brøytekanter og glatte fortau, ha ha ha! For ikke å snakke om mørketiden :-)


Det var dagens pro's & cons. Neste episode kommer i morgen til samme tid :-)

No comments: